LOGO

Klimat

Sie
01

„Strefy czystego transportu”

38028713-2177340209003570-61409006201329.jpg

Jedną z najczęstszych przyczyn powstawania smogu jest tzw. niska emisja, która najbardziej wpływa na zanieczyszczenia powietrza. Do niskiej emisji zaliczamy spalanie paliw kopalnych niskiej jakości, jak i transport. Wiele miast Polskich i Europejskich zauważa potrzebę poprawy jakości naszego powietrza i dlatego szukają rozwiązań. Wprowadzają różnego rodzaju zakazy, dopłaty czy opłaty.

Wprowadzenie stref czystego transportu w miastach jest jedną z metod walki ze smogiem w ich centrach. Idea tych stref jest taka, aby zakazać wjazdu na jej teren pojazdom z silnikami diesla oraz benzynowych, a udostępnić ją tylko dla aut hybrydowych, elektrycznych i wodorowych. W ten sposób zmniejszając emisję szkodliwych substancji możemy zadbać o środowisko. Aby móc wprowadzić takie rozwiązania trzeba zapewnić mieszkańcom transport publiczny, konieczna jest rozbudowa sieci publicznej, modernizacja oraz zakupy nowych taborów. Bardzo ważne jest też, aby władze zadbały o miejsca postojowe dla rowerów.

Strefy czystego transportu wprowadzono lub zaplanowano wprowadzić w wielu miastach, m.in.: Berlin, Bruksela, Dusseldorf, Madryt, Monachium, Paryż, Rzym, Stuttgart. Poza Europą zaś Bogota, chińskie Chengdu, Meksyk, Nowy Jork, San Francisco. W większości tych miast obowiązuje zakaz poruszania się przez samochody inne niż ekologiczne, czyli hybrydowe, elektryczne i wodorowe. Przy dobrej organizacji tego przedsięwzięcia mieszkańcy miast mogą zyskać bardzo dużo, a mianowicie czystsze powietrze.

Przykładem funkcjonowania takiej strefy może być Londyn gdzie istnieje ona od kilkunastu lat. Tam za wjazd do centrum należy wnieść opłatę, która obecnie wynosi 11,5 funta. Dodatkowo w 2017 roku na istniejącej już strefie władze Londynu wprowadziły dodatkową opłatę wynoszącą 10 funtów od każdego samochodu, nie spełniającego normy emisji spalin Euro 6. Natomiast od kwietnia 2019 roku na terenie obecnej strefy ma powstać ULEZ (Ultra Low Emission Zone) czyli Strefa Ultra Niskiej Emisji, a dotychczasowa opłata wzrośnie z 10 do 12,5 funta. Zwolnione z tej opłaty będą pojazdy spełniające co najmniej normy Euro 4 dla silników benzynowych i Euro 6 dla diesli, opłaty zaś będą pobierane przez całą dobę, a nie tak jak obecnie w dni powszednie od 7 do 18.

W styczniu 2018 roku, rząd ujął tworzenie stref czystego transportu w tzw. Ustawie o elektromobilności. Dzięki temu władze Polskich miast będą mogły tworzyć takie strefy. Oczywiście prócz zakazów powinno stosować się również zachęty, chociażby tak jak w Brukseli, gdzie taka strefa funkcjonuje, a władze dopłacają do wymiany samochodów na ekologiczne. Pierwszym miastem w Polsce, które wymienia swoje auta na hybrydowe jest Słupsk, tam Prezydent miasta postanowił sukcesywnie wymieniać auta samorządowe na hybrydowe.

Źródła:

http://www.auto-swiat.pl

https://motoryzacja.interia.pl

https://www.transport-publiczny.pl

https://pl.wikipedia.org